Історія фестивалю "Червона рута"

“ЧЕРВОНА РУТА” - ЯК КУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН

 

“Червона рута” як явище виникла ще за часів існування СРСР у 1989 р., коли у Чернівцях відбувся перший фестиваль національної молодіжної музики. “Червона рута” здійснила справжню “революцію” в українській культурі, що мала вплив на все суспільство. Фестиваль народив нову молодіжну музику, якої до цього не існувало. Раніше українська молодь, не маючи своїх вітчизняних кумирів, змушена була задовольнятися московською естрадою, або слухати західних поп-зірок.

Відкрита “Рутою” нова музична хвиля здобула нечувану популярність в Україні і в українській діаспорі. Багато пісень, виконаних вперше на фестивалі, одразу стали хітами, які співали мільйони людей. Переможці “Рути-89” та їх пісні займали перші місця в усіх хіт-парадах та різноманітних опитуваннях. Миттєво, вчора зовсім невідомі музиканти перетворилися на загальних кумирів української молоді кінця 80-их - початку 90-их років. Вже протягом наступного року вся Україна співала "рутівський" репертуар "Братів Гадюкіних", Віки, Андрія Миколайчука, О.Тищенка, "ВВ", І.Білик, М. Бурмаки, "Тризубого Стаса" та ін.

Проте, “Червона рута” стала не тільки знаменем українського відродження, особливим культурним феноменом, а й започаткувала в Україні національний шоу-бізнес. Вперше більша частина населення і особливо молодь почала захоплюватися українською музикою, що стала частиною їхнього життя. Музика фестивалю почала збирати величезні аудиторії в сотні тисяч глядачів на стадіонах і великих площах, яких приваблювала мистецька вартість концертів (раніше таку кількість людей збирали лише політичні мітинги). Ще під час проведення першої "Червоної рути" розтиражовані фестивальні записи були блискавично розкуплені глядачами і не задовільнили й десятої частини попиту. А після фестивалю було проведено перший в історії загальноукраїнський концертний тур: 87 концертів переможців “Рути-89” по всій Україні пройшли з небувалим успіхом при переповнених залах.

Саме “Рута” спровокувала появу шоу-індустрії в Україні - стала першим замовником на технічне (сцена, звук, світло, студії звукозапису, музобладнання, тиражування музпродукції) та творче (композитори, аранжувальники, звукорежисери, поети, тощо) забезпечення подібних заходів.

Досягнення

Наступні фестивалі, що проводилися раз на два роки, щоразу збирали все більшу і більшу кількість глядачів та учасників, засвідчуючи постійне зростання інтересу до музики “Червоної рути”. Якщо у Чернівцях (1989р.) було 40 тис. глядачів, то у Запоріжжі (1991р.) - 60 тис., в Донецьку (1993р.) - 160 тис., у Севастополі-Сімферополі (1995р.) - 250 тис., у Харкові-Києві (1997р.) - бл. 1млн.(по 500тис. у Харкові та Києві) , Дніпропетровську - Києві (1999р.) -бл. 1 млн. У 2000 –их роках «Червона рута» проводилась у Києві (2001, 2003, 2005, 2007, 2011, 2013) за виключенням ювілейного фестивалю «Червона рута» (присвяченого його 20-ти річчю), що відбувся у 2009 році в Чернівцях.

За 26 років було проведено 13 фестивалів, 480 обласних відбіркових конкурсів, більше 500 концертів у залах, 45 гала-концертів на площах. На заходах фестивалю побувало бл. 10 млн. глядачів.

Так само збільшувалася кількість учасників відбіркових конкурсів фестивалю: у 1993р. 1825 музикантів, у 1995р. - 2694, у 1997р. - 2587, у 1999р. – 3916, у 2001р. – 4012, у 2003 – 4053. Найбільша кількість учасників відбіркових конкурсів за всю історію фестивалю була у 2010 році – 5411 осіб. Тоді ж, вперше було введено новий конкурсний жанр – український автентичний фольклор.

За 26 років в обласних відбіркових конкурсах фестивалю взяли участь бл. 70 тис. молодих музикантів.

Постійно збільшувалася кількість засобів масової інформації, які рекламували та висвітлювали заходи фестивалю, а також, загальний обсяг матеріалів, які ЗМІ подавали про фестиваль.

До кожного заходу фестивалю транслюється бл. 300 аудіороликів, бл. 200 відеороликів, та друкується бл. 200 оголошень в пресі. Щороку з'являється бл. 300 публікацій в пресі, 100 теле- і 200 радіорепортажів та інтерв'ю з представниками Дирекції фестивалю чи музикантами про проведення заходів “Червоної рути”.

Фестиваль є головним постачальником нових виконавців та пісень для цілої України “Червона рута” відкрила 90% нових зірок в сучасній українській молодіжній музиці від “В.В”, Ірини Білик, “Братів Гадюкіних”, Марійки Бурмаки, “Братів блюзу” , Павла Дворського, Олександра Пономарьова, Руслани, гурту "Скрябін", Андрія Кравчука, Ані Лорак, Марини Одольської, Н.Могилевської, "Шао Бао", "Табули Раси", "МоторРолли", Каті Чіллі, "Танка на Майдані Конго”, Росави, “Тартака” до Млади, Еріки, Альоші, Ілларії, “ТаРути”, “Хореї козацької”, “ДахиБрахи”, “ПоліКарпа”, “Фолькнерів” “Дах Дотерсу” та інших.

На сьогодні “Червона рута” - найбільший, найпрестижніший і найавторитетніший в Україні та водночас єдиний у світі україномовний фестиваль сучасної молодіжної музики, який став національним надбанням.

"Червона рута" має найбільший вплив на розвиток сучасної української музики, виступає тут законодавцем мод, дає поштовх для розвитку національної шоу-індустрії.

Географія поширення

Діяльність “Червоної рути” має загальнодержавний масштаб, заходи фестивалю проводяться по цілій Україні, охоплюючи всі області. В обласних відбіркових конкурсах беруть участь представники більшості районних центрів, а в заключному етапі фестивалю - фіналі, обов'язково виступають музиканти з усіх регіонів та областей України.

Мета і структура діяльності фестивалю

Фестиваль має особливу творчу концепцію, яку послідовно дотримується протягом 26-ти років. "Червона рута" не є просто фестивалем. Це потужна експериментальна творча лабораторія, яка відкриває нові імена, здійснює цілеспрямований пошук та підтримує молодих, ще невідомих музикантів, постійно продукуючи нових поп-зірок. Фестиваль впроваджує найновіші світові досягнення в сучасну українську музику, започатковує в ній нові стилі і напрямки, створює і записує численний новий пісенний репертуар молодіжної музики, гостросучасний, модний і водночас глибоконаціональний.

Фестиваль складається з чотирьох етапів:

1 етап. Обласні відбіркові конкурси.

Проводяться перед фестивалем з метою пошуку і відкриття нових виконавців. 25 відбіркових конкурсів проходять в усіх обласних центрах та місті Києві. В них беруть участь 3,5 - 4 тис. музикантів, з яких відбирають переможців, що отримують право виступати на заключному етапі фестивалю - фіналі. У кожному обласному відборі виступають в середньому 180 музикантів, серед яких представники більшості районних центрів області.

Кількість глядачів у концертних залах – бл. 30 тис. осіб.

 

2 етап. Школа-майстерня для переможців та резервістів обласних відбіркових конкурсів.

Працює перед заключним етапом фестивалю дистанційно для підготовки і навчання молодих виконавців – бл. 200 осіб. Саме в Школі-майстерні відбувається продукування нових зірок, кращі з яких покликані стати кумирами нового покоління. Для того, щоб молоді виконавці підвищили свій професійний рівень, були конкурентоспроможними і не поступалися відомим артистам, для підготовки фіналістів залучаються кращі фахівці з вокалу, фольклористи та ін. Відбір фахівців пісень проходить по всій Україні.

Для того, щоб готувати нових зірок і нову музику, фахівці Дирекції фестивалю стежать за всіма музичними процесами, що відбуваються за межами України, вивчають найновіші світові музичні досягнення і технології, збирають український автентичний фольклор з усіх регіонів, ставлячи за мету поєднання в українській музиці світових досягнень з національними традиціями, створення нових стилів і напрямків, конкурентоздатної музичної продукції як в Україні так і на міжнародному ринку. Авторські і суміжні права на весь створений репертуар належать “Червоній руті” назавжди.

3 етап. Заключний етап фестивалю - фінал.

Проходить в одному з найбільших індустріальних міст Східної чи Південної України (щоразу в іншому місті), а заключний гала-концерт - у Києві. На фестивалі проводяться фінальні конкурси у шістьох жанрах (український автентичний фольклору, поп-, рок-, акустичної, сучасної танцювальної, іншої музики), які проходять в концертному залі, а також гала-концерти переможців, які проводяться на найбільшому майдані міста, в якому відбувається фестиваль. Кількість учасників заключного етапу фестивалю 250-300 музикантів.

Кількість глядачів заключного етапу фестивалю – близько 50-100 тис.

Під час фестивалю проводиться багатоканальний аудіозапис та відеозйомка концертів, для чого Дирекція фестивалю винаймає найкращу в Україні звукозаписуючу і телевізійну техніку та фахівців. Усі права на ці записи має "Червона рута".

4 етап. Виготовлення і поширення аудіо- та відеопродукції фестивалю.

Під час фестивалю здійснюється цифровий аудіозапис живого виконання, а також проводиться попередній відеомонтаж концертів, які ще до завершення фестивалю і відразу по його закінченні надаються окремим каналам центрального ТБ і Радіо. По закінченні фестивалю здійснюється якісний монтаж багатьох відеопрограм та зведення цифрового аудіозапису, призначених для показу на ТБ і трансляції на Радіо, а також виготовлення «майстрів», призначених для тиражування аудіо-, відеоносіїв.

Готові аудіо- та відеопрограми із фестивальними записами надаються усім державним та комерційним, загальнодержавним і регіональним теле- і радіокомпаніям, які використовують їх у своїх програмах. Записи чергової "Червоної рути" отримують і транслюють 57 теле- і 65 радіокомпаній в усіх областях України. Завдяки цьому кожен переможець фестивалю може бути показаний по каналах загальнодержавного та регіонального ТБ бл. 200 разів, а також транслюватися на каналах загальнодержавного і регіонального Радіо - бл. 400 разів. З усіма ТБ і Радіо укладаються договори, за якими вони зобов'язуються транслювати записи фестивалю (крім того більшість з них в обмін на записи надає "Руті" рекламний час).

Записи "Червоної рути" також надаються дискотекам, нічним клубам, кав'ярням.